Szálak és szövetek

Az EMT (Elvstrom Membran Technology) a Sobstad genesis technológiának továbbfejlesztése. A Genesis technológiát a Sobstad fejlesztette ki és szabadalmaztatta 1986-ban. A Sobstad cég igyekezett kíváló vitorlát kifejleszteni, a modern tudományos termelés és eljárás alkalmazásával. Az eljárás lehetõvé teszi a termék - mely a stílusra, tartósságra, minõségre és mûszaki tartalomra vonatkozóan felülmúlja a hagyományos modelleket - eladását és terjesztését. Emellett lépést tartanak az állandóan változó divattal, miközben az árak mérsékeltek maradnak.

Fontos megjegyeznünk, hogy a Genesis az elsõ olyan technológia a vitorlagyártásban, melynél egyidõben készül a vitorla és az anyag. Az eljárás a következõ: Folyékony ragasztót tesznek a Mylar filmre, majd egy húrozó gép segítségével felfektetik a kevlárból, vektránból, pentexbõl, poliészterből vagy karbonból álló szálakat a Mylar film panelekre úgy, hogy a késõbb nagyobb teherbírást igénylõ részekre több szál kerüljön. Húrozás után a panelek kapnak egy vagy több Mylar réteget, majd egy hengeres vályúba kerülnek, ahol magas nyomás alatt felmelegítik a ragasztót, így érik el az optimális laminálást.

A vitorla alakját az egyes panelek összeállítása során kapjuk. Nem egy darabban laminálják a vitorlát, hanem panelekben, ezáltal később, ha sérülne a vitorla, még javítható lesz. Azonban ezzel az eljárással is elérjük, ami a laminált vitorla egyik lényeges előnye, hogy a laminátorba bekerül minden szegély, latnizsák, erősítés. Ettõl lesz igazi varrás nélküli vitorla.

A Genesis vitorlák még csak aramid vagy pentex szálakból készültek, ezek azonban az UV sugárzástól hamar tönkrementek. Az EMT lehetővé teszi, hogy már túravitorlákat is készíthessünk az eljárással, figyelembe véve a három legfontosabb kritériumot a vitorla gyártásánál: alak, súly és tartósság.

Hi-tech: A mylarrétegek közötti szálak a legmodernebb anyagokból készülnek: aramid, kevlár, vektrán vagy karbon. Ezeknek jellemzői, hogy rendkívül erősek, de nagyon könnyűek. A hi-tech vitorláknál elsősorban a könnyű, gyors vitorla számít, nem a tartósság.

Verseny: A rétegek közötti szálak itt is könnyű és erős anyagokból készülhetnek, azonban az egyik oldalra, a mylar rétegre teszünk egy vékony dacron réteget (ún. Taffeta). A dacron a hagyományos vitorla-anyag évtizedek óta, és nem véletlenül: ennél tartósabb anyagot, mely a napsugárzást is tűri, még nem találtak fel.

Túra: A "hagyományos" Genesis változat sugárirányú szálait összefogó mylar réteg mindkét oldalon kap egy vékony Dacron réteget, mely által rendkívül tartós marad a vitorla. A Dacronnak, amellett, hogy bírja a napot, legnagyobb hátrány, hogy nyúlik. Íme itt a megoldás: alaktartás a belső szálak segítségével, tartósság a taffeta rétegekkel!

EMT referencia 2006 - nézze meg, az Ön hajójához készült-e már EMT vitorla?

 

Elvström Hungary telefon: 0630-9998665, e-mail: info@elvstrom.hu